Jachtpaarden

Type

Niet ieder paard is geschikt voor de slipjacht. Over wat het ideale jachtpaard is lopen de meningen sterk uiteen. Smaken en ervaringen verschillen immers. De meeste jachtruiters zijn het er over eens dat een jachtpaard in ieder geval gezond moet zijn, correct gebouwd, en sterk genoeg om de ruiter te dragen door soms zwaar terrein. De grootte varieert: sommige 'hunters' zijn nog geen 1.60m, andere zijn wel 1.85m. Te waarderen eigenschappen zijn koelbloedigheid en springvermogen.

Conditie

Het spreekt voor zich dat het jachtpaard paard gezond is en in goede conditie verkeert. Het moet fit genoeg zijn om gedurende enkele uren 'onder de man' door het terrein te gaan. Deugdelijke bekapping en hoefbeslag zijn essentieel.

Gedrag

De ruiter is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn paard. Voorzichtigheid is vooral geboden met een paard dat nog weinig jachtervaring heeft, omdat de reacties onvoorspelbaar kunnen zijn. De aanwezigheid van meerdere vreemde paarden in de onmiddellijke nabijheid wordt door paarden soms als bedreigend ervaren. Als er dan ook nog plotselinge onrust ontstaat omdat een run begint of er een oponthoud is (waarbij de paarden nog dichter op elkaar komen) kan dit tot problemen leiden. De jachtruiters moeten voldoende afstand houden ten opzichte van andere ruiters, zowel in het veld als bij de hindernissen.